wtorek, 9 grudnia 2014

LBA :)

Zostałam ostatnio (po raz pierwszy) nominowana do LBA, za co podziękowania wędrują do G.P. Vegi. Nad odpowiedziami musiałam nieco pogłówkować, ale w końcu mi się udało ;).



1. Czytałaś/eś jakąś książkę, która do czegoś cię zainspirowała? Jeśli tak, to poproszę o tytuł?

Od niepamiętnych czasów (no dobra, podstawówki ;) próbowałam swoich sił w pisaniu. Zawsze prędzej czy później przyłapywałam się na tym, że to co czytam ma na mnie ogromny wpływ. Kiedy zaczytywałam się
w powieściach L.M. Montgomery automatycznie przenosiłam akcję swoich własnych "książek" do rzeczywistości niebezpieczne przypominającą Wyspę Księcia Edwarda... Tak samo było gdy zaczęłam czytać Musierowicz, tak samo było wówczas, gdy ostatecznie przerzuciłam się 
z obyczajowych historii na fantastykę. Ostatnio z kolei, głównie pod wpływem "Wurta" Noona, postanowiłam spróbować sił w realiach cyberpunkowych. 
Jak pójdzie zobaczymy ;).

2. Najgłupszy film, który miałeś/aś "przyjemność" obejrzeć?

Może to nieco dziwne, ale zarówno książki jak i filmy poddaję szczegółowej (czasami zbyt szczegółowej) selekcji. Dlatego nie zdarza mi się trafiać
na typowe głupoty, po których traci się wiarę w ludzkość. Czasami jednak sam opis filmu wystarczy, żebym dostała załamania nerwowego, dlatego wolę nie ryzykować przekonywania się na własne oczy - to może się źle skończyć...

3. "Nocą, kiedy wszyscy śpią, ja nie śpię" a/tylko/lecz ...... - dokończ używając własnej wersji :D

Nocą, kiedy wszyscy śpią, ja nie śpię tylko gram w gry RPG do czwartej rano. Tak, tak... Robi się coraz dziwniej.

4. Ulubiony lub jeden z ulubionych cytatów? :D

Tygrysie, błysku w gąszczach mroku:
Jakiemuż nieziemskiemu oku
Przyśniło się, że noc rozświetli
Skupiona groza twej symetrii?
("Tygrys" W. Blake)

ewentualnie

Kruk zakrakał: "nigdy już"!
("Kruk" E.A. Poe)

5. Co Cię inspiruje?

Chyba dużo się z prawdą nie minę, pisząc, że inspiruje mnie praktycznie wszystko. To może być cokolwiek: książka, film, osoba, cytat, dźwięk, zapach, kolor... Czasami pod wpływem jakiegoś skojarzenia potrafię całkowicie odpłynąć i nie zauważyć mijających mnie na ulicy przyjaciół.
To już chyba niepokojący objaw.

6. Jakie recenzje najbardziej przykuwają Twoją uwagę; bestsellerów, nowości wydawniczych, książek, o których nikt nie słyszał, klasyki, a może znanych autorów? A może coś zupełnie innego?

Najbardziej "praktyczne" wydaje mi się przeczytanie recenzji książki,
z którą się wcześniej nie zetknęłam. Dzięki temu można trafić na coś naprawdę wartościowego. Jednak równie często czytam recenzje powieści, które są mi znane - głównie po to, żeby popatrzeć na dany tytuł
z innej perspektywy i porównać czytelnicze wrażenia. Największą przyjemność sprawia mi jednak czytanie recenzji niebotycznych gniotów (Tak, patologia, wiem...).

7. Jaki jest Twój ulubiony autor i dlaczego?

Jest w ogóle ktoś, kto potrafi odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie? ;) Z pewnością nie ja - sęk w tym, że wybierając jednego autora miałabym wyrzuty sumienia wobec (dziesiątek) innych. Mogę jednak wymienić paru autorów, których cenię z różnych względów (raz jest to pomysłowość, raz warsztat, raz jakiś niewytłumaczalny sentyment). Należą do nich min. Sapkowski, Łukjanienko, Lovecraft, Poe, Christie, Białołęcka, Kossakowska, Schulz, O.S. Card, F. Herbert...

8. 5 książek, które poleciłbyś/-łabyś początkującym książkomaniakom.

Nie wiem, czy jestem w stanie podać tu konkretne tytuły. Jeżeli miałabym coś polecać, to klasykę każdego gatunku literackiego. Jest ona jakimś "wzorcem" i po przeczytaniu wiadomo, czego mniej więcej można się spodziewać sięgając po kolejne pozycje. Rzecz jasna nie zawsze tak to działa, ale przeczytanie np. książek Tolkiena czy Le Guin daje nam w miarę klarowny obraz tradycyjnej fantastyki.

9. W jakiej pozycji lubisz czytać?

Zależy od... pory roku. Wiosną i latem na leżąco, zimą wybieram mniej wygodną pozycję umożliwiającą przytulenie się do pieca kaflowego ;).


10. Kiedy zacząłeś/-łaś pochłaniać książki z uporem maniaka?

Czytać umiałam już chodząc do przedszkola, ale moje "maniactwo" rozwinęło się w pierwszych klasach podstawówki. Potrafiłam iść
do biblioteki, wypożyczyć min. pięć książek i oddać je przeczytane następnego dnia. Podobne rytuały powtarzały się prawie codziennie. Wiadomo jednak, że z upływem lat mój czas się kurczy. Chęci za to nie ;).

11. Horror czy romans?

Nie jestem miłośniczką ani horrorów ani romansów, ale jeżeli musiałabym wybrać to jednak horror. Dlaczego? Romanse muszą być naprawdę oryginalne i interesujące żeby nie przyprawić mnie o irytację. Wolę opowieści z dreszczykiem, a brak wątku romantycznego właściwie mi nie przeszkadza.

Oto moje nominacje:


Booksofme world
Ann Wars
Radosław Kowalski
Alpaka de Villiers
Literatka M.
disaster1226


A oto pytania. Pozwoliłam sobie wykorzystać/zmodyfikować niektóre z powyższych, dodałam jednak wiele własnych. Spokojnie drodzy nominowani, nie musicie odpowiadać na wszystkie. Wybierzcie 11 z przygotowanej puli ;)

1. Co najbardziej do Ciebie przemawia: literatura, film czy muzyka? Dlaczego?

2. Co sądzisz o stanie współczesnej literatury? Jest tak samo jak kiedyś? Lepiej, gorzej? A może nie da się tego porównać?

3. Literatura z jakiego okresu przypada Ci najbardziej do gustu?

4. Jaki jest Twój ulubiony gatunek literacki? Dlaczego?

5. Bestsellery. Można odnaleźć tam wiele wartościowych pozycji czy to raczej "papka" dla mas?

6. Ulubiony cytat. Jeżeli możesz, uzasadnij wybór.

7. Trzech ulubionych autorów. Dlaczego akurat oni?

8. Którą postacią filmową/książkową chciałbyś/chciałabyś być lub z którą się utożsamiasz? Uzasadnienie mile widziane.


9. Utwór muzyczny, który do Ciebie przemawia. 


10. Mało znana książka/i zasługująca/e Twoim zdaniem na większą popularność lub uznanie.

11. Co cenisz w literaturze? Koncepcję, wartości, wyobraźnię autora
a może coś zupełnie innego?


12. Element, bez którego bardzo dobra książka się nie obejdzie. Fabuła, bohater, warsztat...?

13. Krwawe sceny, nagość i kontrowersyjne tematy 

w literaturze/filmie - czy Twoim zdaniem istnieje granica, której nie należy przekraczać?

14. Jaki jest Twój stosunek do (szeroko rozumianych) klasyków literatury? Ponadczasowi czy może zwyczajnie "przereklamowani"?


15. Czy według Ciebie literatura młodzieżowa może być ambitna/przekazywać istotne wartości? A może nadaje się tylko dla chwilowego "odmóżdżenia"?


16. Co wybierasz - poruszany temat czy styl autora? Która książka byłaby mimo wszystko lepsza: interesująca fabularnie ale pisana prostym językiem, czy ta bogata stylistycznie ale uboga tematycznie?


17. Czy Twoim zdaniem książka musi mieć "drugie dno" by uchodzić
za ambitną? A może decydują o tym zupełnie inne kryteria?


18. Powtarzalność tematów. Czy w XXI wieku można jeszcze stworzyć coś przełomowego, albo chociażby oryginalnego?

19. Literacka tandeta. Co Twoim zdaniem sprawia, że tak przyciąga ludzi? Ciekawość, brak gustu literackiego? (Czy o gustach można w ogóle dyskutować?)

20. Filmy/seriale na podstawie książek. Czy Twoim zdaniem wszelkie ekranizacje/adaptacje mają sens?

21. Wytwór wyobraźni od A do Z, czy książka oparta na faktach?
Co bardziej Cię przekonuje?


22. Bohater pozytywny czy czarny charakter? A może stawiasz
na niejednoznaczne postaci? 


23. Twój ulubiony antagonista filmowy/serialowy/książkowy/komiksowy. Dlaczego?

24. Czy zgadzasz się z cytatem przypisywanym Oscarowi Wilde'owi,
że sarkazm to najniższa forma dowcipu, ale najwyższa forma inteligencji?


25. Alternatywne historie/ wariacje historyczne w literaturze. Jesteś
na tak? ;)


26. Wielotomowe serie. Jedyny racjonalny sposób na zamknięcie wszytskich wątków, a może komercja i odcinanie kuponów
od wcześniejszego sukcesu?

Jeżeli ktokolwiek inny ma ochotę wypowiedzieć się na powyższe tematy, zapraszam do komentarzy. Z chęcią poznam Wasze zdanie i postaram się odpowiedzieć :).

5 komentarzy:

  1. Ciekawych rzeczy się o Tobie dowiedziałam :) Dziękuję za nominację :) Na pewno odpowiem na Twoje pytania w najbliższym poście ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za nominację - na pewno odpowiem. Jakiś czas temu też cię nominowałam do LBA - poszukaj u mnie na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za udział :D Bardzo podobają mi się Twoje odpowiedzi :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję <3 Postaram się odpowiedzieć jeszcze w tym tygodniu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki, pytania świetne. Trochę się nad nimi nasiedziałam xD

    OdpowiedzUsuń

Drogi gościu, o ile jakimś cudem przebrnąłeś przez powyższego posta, racz wyrazić swoją opinię na jego temat ;). Postaram się odwiedzić Cię tak szybko, jak będzie to możliwe i również pozostawić po sobie ślad :).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...