wtorek, 9 grudnia 2014

LBA część II

Jak się okazuje, mam kolejną nominację do LBA jeszcze z listopada (tak, wiem że jestem bardzo spostrzegawcza) - tym razem podziękowania ode mnie otrzymuje Literatka M. :). 
A oto pytania, z którymi musiałam się zmierzyć:

1. Jak według Ciebie wyglądałby świat bez książek?

Podepnę się pod dystopijną i wywołującą gęsią skórkę (ale za to bardzo realistyczną) wizję, którą ukazał w 451 stopniach Fahrenheita Ray Bradbury. Według zamysłu autora to książki sprawiają, że potrafimy myśleć samodzielnie
i stać nas na jakąkolwiek refleksję odnośnie świata, życia. Bez czytania społeczeństwo byłoby podatne na manipulację, zdegenerowane, podążające jedynie za pustymi wrażeniami i skupione na konsumpcji.

2. W czym według ciebie tkwi fenomen Harrego Pottera?


Harry Potter ma wszystko, co jest potrzebne do zdobycia rzeszy wiernych czytelników. Mamy tu bohaterów, do których można się przywiązać, jest interesujący czarny charakter, są istotne (chociaż często również prozaiczne) wybory i walka dobra ze złem. Poza tym seria o przygodach Harry'ego pojawiła się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Bo czy osiągnęłaby taką popularność gdyby opublikowano ją np. teraz i wyszłaby spod pióra polskiej pisarki?
Mimo wszystko wątpię. Kraje anglojęzyczne mają znaczącą przewagę
na ogólnoświatowym rynku literackim.


3. Uważasz, że za zabójstwo powinna grozić kara śmierci? Tak/nie? Dlaczego?


Uważam, że za najcięższe zbrodnie powinna grozić kara śmierci. Jak to powiedział Cyceron, największą zachętą do przestępstwa jest liczenie
na bezkarność
. A czym jest dla zabójcy 25 lat pozbawienia wolności
lub dożywocie? Często nawet nie próbują ukrywać swoich "skłonności", nie żałują czynów, które popełnili. Poza tym nigdy nie mamy pewności, czy po ewentualnym zwolnieniu z więzienia zabójca nie zabije ponownie. Jedyne, czego się w obawiam odnośnie kary śmierci, to niesłusznie skazania oraz konsekwencje etyczne
dla osób odpowiedzialnych za wykonanie wyroku.


4. Książka vs. film? Co wybierasz?


Przyznaję bez bicia, że nie potrafię dokonać wyboru. Oglądam filmy równie często co czytam książki i stanowi to nieodłączną część mojego codziennego życia. Książka bardziej przemawia do wyobraźni, ale film potrafi poruszyć te struny, których nie poruszą litery. Mimika aktorów, muzyka, barwy... To również wymaga naszego wysiłku, interpretacji. Z pewnością nie byłabym w stanie wyrzec się filmu na rzecz literatury (ani na odwrót). 

5. Stosujesz się do zasady "najpierw książka, potem film"?


Tak, staram się i dotychczas złamałam tę zasadę tylko raz, z braku czasu
na przeczytanie książki (chodzi konkretnie o Kosogłosa). Przeczytałam jednak pierwsze dwie części trylogii więc mogę się chociaż trochę usprawiedliwiać ;). Myślę jednak, że poznanie pierwowzoru w pierwszej kolejności jest ważne chociażby
ze względów praktycznych - książka dokładniej zaprezentuje nam wszelkie wątki
i motywy bohaterów, dzięki czemu w kinie nie będziemy musieli główkować "dlaczego tak a nie inaczej". 

6. Gdybyś mogła zmienić zakończenie jednej jedynej książki, jaka książka by to była? Dlaczego właśnie ta?


Eona. Ostatni lord Smocze Oko Alison Goodman. Dlaczego? 

[SPOILER]


Zakończenie tej książki zrobiło z mojego ulubionego bohatera (Lorda Ido) chorego psychicznie tyrana pragnącego władzy nad światem. Kocham czarne charaktery, ale nie popadajmy w groteskę...


[KONIEC SPOILERA]


7. Wierzysz w miłość od pierwszego wejrzenia?


Nie. Uważam, że ludzie powinni dobrze poznać swoje wady i zalety - dopiero
po pewnym czasie można mówić o uczuciach, a przynajmniej tych poważniejszych, takich jak miłość. "Od pierwszego wejrzenia" można się co najwyżej zauroczyć/zafascynowac kimś.

8. Dlaczego zaczęłaś pisać bloga? Co Cię do tego skłoniło?


Chyba wpłynęła na to zwyczajna chęć podzielenia się z innymi czytelnikami swoimi prywatnymi odczuciami, wrażeniami. Poza tym łudzę się, że polecając książki
w internecie dokładam cegiełkę do poprawy nędznego stanu czytelnictwa w Polsce (taaak, nadzieja dobra rzecz...).

9. Korzystasz z portali związanych z książkami?


Tylko z jednego, czyli http://lubimyczytac.pl. Dla zainteresowanych MÓJ PROFIL :)

10. Co sądzisz o lekturach szkolnych? Czytasz je wszystkie czy wolisz raczej streszczenia?


Jako finalistka OLiJP (że się tak pochwalę ;) nie powinnam pewnie pisać takich obrazoburczych rzeczy, ale dla mnie czytanie lektur szkolnych nie ma większego sensu (poza drobnymi wyjątkami, np. Sklepy cynamonowe Schulza). Sęk w tym,
że po większość lektur sięgnęłabym zapewne za parę lat z własnej, nieprzymuszonej woli. Teraz natomiast "lektura" jest dla mnie synonimem przykrego obowiązku i terminu, którego nie mogę przekroczyć, a nie tak powinno wyglądać czytanie. Wiem - niektórych w inny sposób do czytania nie zmusisz.
No ale właśnie słowo-klucz zmusisz. Jak uczeń nie chce i tak nie przeczyta, sięgnie co najwyżej po streszczenie i nie wyniesie z tego żadnych wartości. Ewentualnie napisze lepiej maturę z j. polskiego...

11. Masz jakąś ulubioną książkę? Na pewno masz! :) Może w takim razie zdradzisz jaką?


Niestety, nie mam jednej ulubionej książki, którą stawiałabym na piedestał powyżej wszystkich innych. Doceniam w różnym stopniu wiele książek, a każda z nich ujmuje mnie czymś innym. Obawiam się, że lista powieści, które lubię i szanuję byłaby znacznie zbyt długa, dlatego zainteresowanych odsyłam do mijego wcześnieszego postu, gdzie wymieniałam swoich ulubionych autorów (ale ze mnie leń) :).

10 komentarzy:

  1. A ja bym zmieniła zakończenie "Lalki" i "Przeminęło z wiatrem". Cały czas się zastanawiam, jak mogły potoczyć się dalsze losy bohaterów. Dużo ciekawego się o Tobie dowiedziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadzam się Harry ma wszystko to, co powinna mieć dobra książka! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mądre i przemyślane odpowiedzi.
    Gdybym miała się do nich ustosunkować, w 99,99% byłyby bardzo podobne, a wręcz identyczne!
    Szczególnie mamy takie same zdanie na temat lektur szkolnych :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Gratuluję nominacji :)
    Ja też "zerkam" dość często na LC :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :). LC wydaje mi się najlepszą stroną z dostępnych, ale też nie mam za bardzo czasu by odwiedzać inne ;).

      Usuń
  5. Gratulacje ;)

    Jeśli masz czas to zajrzyj:
    zrecenzowano.blogspot.com

    Dopiero zaczynam, ale zrecenzowałam książkę "Gwiazd naszych wina". Może masz czas skomentować tę książkę lub recenzję na moim blogu. Zapraszam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Też nie umiem wybrać: książki czy filmy. Jedno i drugie wspaniałe :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Z tych zabaw blogowych można się sporo dowiedzieć o blogerze ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj tak muszę się zgodzić, że lektury to takie zmuszanie do czytania, co wcale nie jest takie dobre, bo to zniechęca i nie ma się zbyt wielkiej ochoty sięgnąć po inne książki. Ja dopiero właśnie po kilku latach od zakończenia liceum zauważyłam potencjał w niektórych lekturach, a kiedy byłam do nich zmuszana to było samo złooooo

    OdpowiedzUsuń

Drogi gościu, o ile jakimś cudem przebrnąłeś przez powyższego posta, racz wyrazić swoją opinię na jego temat ;). Postaram się odwiedzić Cię tak szybko, jak będzie to możliwe i również pozostawić po sobie ślad :).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...